Este legală plafonarea sporurilor și indemnizațiilor la cei aflați pe maxim începând cu data de 1 ianuarie 2023? Categoric NU.
După cum deja se știe începând cu 1 ianuarie 2023 ”majorarea” salarială de cică 10% a venit și cu alte probleme. Majoritatea salariaților s-au trezit cu sporurile și indemnizațiile plafonate la nivelul lunii decembrie 2022 indiferent dacă aceștia erau pe maximul grilei prevăzut de Anexa I din Legea 153/2017 sau nu. Să vedem în continuare dacă această măsură a fost legală sau nu.
Legea 153/2017 a prevăzut niște grile care nu s-au aplicat imediat ci pentru atingerea acestora s-au acordat mai multe majorări după cum urmează:
- 25% începând cu 01.01.2018
- 20% începând cu 01.03.2018
- 1/4dif începând cu 01.01.2019
- 1/4dif începând cu 01.01.2020
- 1/8dif începând cu 01.01.2022
- 1/8dif începând cu 01.08.2022
- 10% dar să nu depășească grila din Legea 153/2017 începând cu 01.01.2023
unde dif = baza din Legea 153/2017 pt. anul 2022 – baza din decembrie 2018.
Până la data de 1 ianuarie 2023, pe parcursul acestor majorări, unele persoane au atins grila din Legea 153/2017 iar celelalte nu au atins acest MAXIM.
Printre cei care au atins acest MAXIM sunt:
- Cadre didactice pe funcția de conducere care au atins maximul în martie 2018 în urma majorării de 20%
- Cadre didactice pe funcția de conducere care au atins maximul din cauza compensațiilor tranzitorii care intră în calculul salariului de bază, compensații care depășeau acel dif specificat mai sus
- Cadre didactice care au ajuns pe maxim din cauza faptului că acestea au fost reîncadrate pe coeficienții din Legea 153/2017 în perioada 01.07.2017 – 06.12.2017 și după cum știți salariile pe reîncadrare erau cu mult mai mari decât la ceilalți și au atins maximul mai repede.
- Cadre didactice pe funcția de predare care care au atins maximul din cauza compensațiilor tranzitorii care intră în calculul salariului de bază, compensații care depășeau acel dif specificat mai sus
De ce au intrat compensațiile tranzitorii în calcularea salariului de bază este altă poveste pe care nu o voi discuta aici pentru că am discutat și răsdiscutat de n ori că a fost ilegală pentru că legea nu spune nicăieri că compensațiile intră în calculul bazei. Pe unii aceste compensații i-a avantajat pentru că au intrat pe maxim mai repede acolo unde compensația depășea diferența iar pe ceilalți acolo unde compensația nu depășea diferența i-a dezavantajat pentru că le-a diminuat majorarea pe care trebuiau s-o primească atâția ani. Dar așa cum am spus nu face subiectul acestui articol.
Pe fluturași toate aceste persoane care au ajuns pe maxim înainte de ianuarie 2023 sunt ușor de identificat pentru că nu au avut acel câmp cu majorări care este imediat sub ”Salariu de bază realizat” pe absolut nici un fluturaș.
Toate aceste persoane care au ajuns pe maxim înainte de ianuarie 2023 nu au avut sporurile/indemnizațiile plafonate iar acestea la fiecare majorare erau calculate la salariul de bază aflat în plată. La ceilalți care nu au atins maximul înainte de ianuarie 2023 toate sporurile/indemnizațiile/compensațiile au rămas plafonate la valoarea din decembrie 2018.
În continuare o să vă arăt cu fluturașii pe masă că cei care au ajuns pe maxim înainte de ianuarie 2023 nu le-au fost plafonate sporurile/indemnizațiile NICIODATĂ iar acestea au fost calculate la salariul de bază aflat în plată. Pentru asta este nevoie să tratăm fiecare din cele 4 cazuri specificate mai sus separat pentru a dovedi că în absolut nici un caz în care s-a ajuns pe maxim sporurile/indemnizațiile nu s-au plafonat.
1. Cadre didactice pe funcția de conducere care au atins maximul în martie 2018 în urma majorării de 20%
În acest caz prin majorarea de la 1 martie 2018 cu 20% a salariului de bază se obținea un salariu de bază de 6432 lei dar maximul fiind de 6400 începând cu 1 martie 2018 această persoană a intrat pe maxim.
4288 (grila HG38/2017) x 1.25 (ian 2018) x 1.20 (mar 2018) = 6432
Să vedem cum s-au calculat sporurile/indemnizațiile:
Spor de zone izolate: [6400 (bază) + 1600 (merit)] x 3% = 240
Neuropsihic: [6400 (bază) + 1600 (merit)] x 10% = 800
Vedeți vreo plafonare? Evident că nu. Totul este calculat la salariul de bază aflat în plată de 6400 lei.
2. Cadre didactice pe funcția de conducere care au atins maximul din cauza compensațiilor tranzitorii care intră în calculul salariului de bază, compensații care depășeau acel dif specificat mai sus (dif = baza din Legea 153/2017 pt. anul 2022 – baza din decembrie 2018.)
În cazul acesta la 1 martie 2018 după majorarea de 20% baza devenea 6486 lei în timp ce maximul era de 6509, deci nu atinsese maximul la 1 martie 2018. Maximul a fost atins abia la prima majorare de 1/4dif la 1 ianuarie 2019 din cauza includerii compensației tranzitorii în calculul bazei rezultând o compensație mai mare ca diferența. https://tinyurl.com/3uyx2kud
Să vedem cum s-au calculat sporurile/indemnizațiile în acest caz:
Spor de zone izolate: 6509 (bază) x 10% = 651
Neuropsihic: 6509 (bază) x 10% = 651
Nici aici nu avem plafonare. Aici s-a intrat pe maxim la data de 1 ianuarie 2019 dată la care era în vigoare Art. 34 alin. 2 din OUG 114 / 2018 reprodus mai jos. De ce nu au fost plafonate ruralul și neuropsihicul în acest caz așa cum spune articolul? Evident pentru că pe maxim nu se mai aplică plafonări pentru că legea 153/2017 în acest caz se aplică în integralitate. Adică dacă articolele din Legea 153/2017 care acordă sporurile/indemnizațiile spun că acestea se calculează la baza în plată atunci așa se aplică pe maxim.
3. Cadre didactice pe funcția de predare care au ajuns pe maxim din cauza faptului că acestea au fost reîncadrate pe coeficienții din Legea 153/2017 în perioada 01.07.2017 – 06.12.2017 și după cum știți salariile pe reîncadrare erau cu mult mai mari decât la ceilalți și au atins maximul mai repede.
În acest caz această persoană la data de 1 ianuarie 2019 a ajuns pe maxim deoarece baza calculată era de 5855 și depășea maximul de 5147 lei. https://tinyurl.com/mryv4m6s
1.69 (coef) x 1900 x 1.075 x 1.05 x 1.05 x 1.025 x 1.25 (ian 2018) x 1.20 (mar 2018) = 5855
Să vedem cum s-au calculat sporurile/indemnizațiile în acest caz:
Spor de zone izolate: 5147 (bază) x 5% = 257
Neuropsihic: 5147 (bază) x 10% = 515
Se vede, da? Nici aici nu există plafonare. Și aici sporurile/indemnizațiile au fost calculate la baza în plată de 5147 lei.
4. Cadre didactice pe funcția de predare care au atins maximul din cauza compensațiilor tranzitorii care intră în calculul salariului de bază, compensații care depășeau acel dif specificat mai sus
În acest caz nu am găsit fluturaș dar o secretară drăguță căreia îi mulțumesc pe această cale a făcut această simulare direct în Edusal.
Calculul în acest caz a fost făcut pentru luna mai 2022 pentru Profesor, Superioare, Grad I, V.I. L63/OUG20/L250 18-22 ani, V.I. L153 15-20 ani, V.M. 15-20 ani pentru localitatea Arți din județul Alba unde ruralul e de 20% iar compensațiile tranzitorii 60%.
În acest caz se ajunge pe maxim pentru că compensațiile tranzitorii depășesc diferența.
Compensațiile tranzitorii introduse pe Legea 63/2017 sunt 1721 (baza Iul.16) x 60% = 1033. Deci compensațiile sunt setate corect.
https://tinyurl.com/3u23wawm
Să vedem cum s-au calculat sporurile/indemnizațiile în acest caz:
Spor de zone izolate: [5868 (bază) + 1467 (merit)] x 20% = 1467
Neuropsihic: [5868 (bază) + 1467 (merit)] x 10% = 734
Deci iată că și aici în ultimul caz sporurile/indemnizațiile nu au fost plafonate absolut deloc chiar dacă la data de 1 ianuarie 2023 sporurile/idemnizațiile chipurile ar fi fost plafonate de Art. I alin (5) din OUG 130 / 2021 reprodus mai jos.
Până aici asta a fost până la 1 ianuarie 2023. După 1 ianuarie 2023 în fluturași a apărut o schimbare și anume toate sporurile/indemnizațiile au fost plafonate la nivelul lunii decembrie 2022 INDIFERENT că au ajuns pe maxim sau nu contrar modului de calculare efectuat până în luna decembrie 2022 prin care se aplica plafonare DOAR LA CEI CARE NU ERAU PE MAXIM.
Această schimbare de macaz cred că e pusă pe seama Art. I alin (5) din OUG 168 / 2022: ”În anul 2023, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții.”
O persoană neavizată ar spune da d-le este corect, e scris în lege că se aplică plafonare la sporuri/indemnizații și așa trebuie pus în aplicare. Numai că situația nu este chiar așa și o să vedeți de ce.
Pe Legea 153/2017 începând cu 01.01.2019 până la data actuală au existat 5 norme care au reglementat calculul sporurilor, indemnizațiilor și a compensațiilor (rural, compensații tranzitorii, practică, condiții, penitenciar, handicap și neuropsihic). Specialul, meritul, dirigenția și simultanul nu intră în această categorie pentru că acestea potrivit legii 153/2017 sunt majorări/creșteri ale salariului de bază și nu sporuri, indemnizații sau compensații.
La prima majorare de 1/4dif începând cu 01.01.2019
Art. 34 alin. 2 din OUG 114 / 2018
Acoperă perioada 01.01.2019 – 01.01.2020
"Începând cu 1 ianuarie 2019, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții."
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/262571#id_artA474_ttl
La a doua majorare de 1/4dif începând cu 01.01.2020
Pct. 12 Art. I din OUG 1 / 2020
Acoperă perioada 01.01.2020 – 01.01.2021
"Începând cu luna ianuarie 2020, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2019, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții."
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/221921#id_artA203_ttl
Art. I alin (3) din OUG 226 / 2020
Acoperă perioada 01.01.2021 – 01.01.2022
"În anul 2021, începând cu luna ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2020, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții."
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/235879#id_artA158_ttl
La prima majorare de 1/8dif începând cu 01.01.2022
Art. I alin (5) din OUG 130 / 2021
Acoperă perioada 01.01.2022 – 01.01.2023
"În anul 2022, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2021, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții."
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/249349#id_artA78_ttl
La majorarea de 0-10% începând cu 01.01.2023
Art. I alin (5) din OUG 168 / 2022
Acoperă perioada 01.01.2023 – …
"În anul 2023, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții."
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/262353#id_artA55_ttl
După cum vedeți absolut toate textele sunt identice și prin acestea s-au plafonat sporurile/indemnizațiile compensațiile în anul menționat la valoarea din decembrie 2018 pentru că de acolo au început plafoările și acolo au rămas.
Dacă înainte de 1 ianuarie 2023 nu s-au plafonat sporurile/indemnizațiile la cei aflați pe maxim așa cum am demonstrat cu fluturașii pe masă mai sus iar după 1 ianuarie 2023 s-au plafonat în condițiile în care și înainte și după această dată existau norme care spuneau același lucru, când au fost măsurile ilegale? Înainte de 1 ianuarie 2023 când nu s-au plafonat sau după 1 ianuarie 2023 când s-au plafonat? Au fost aceleași norme și singura variantă legală ar fi trebuit să fie ori plafonarea pe toată perioada ori neplafonarea pe toată perioada dar nu neplafonat înainte și plafonat după.
Din punctul meu de vedere plafonarea reglementată de la 1 ianuarie 2023 de Art. I alin (5) din OUG 168 / 2022 se aplică DOAR LA CEI CARE NU AU AJUNS PE MAXIM la fel cum s-a aplicat și până la data de 1 ianuarie 2023 cum se vede mai sus în fluturași. În mod ilegal ministerul a aplicat acest articol de la 1 ianuarie 2023 tuturor angajaților indiferent că aceștia erau sau nu pe maximul prevăzut de Anexa I din Legea 153/2017. La intrarea pe maxim, Legea 153/2017 se aplică în integralitatea ei, nu se mai aplică regulile tranzitorii, deci nici măcar în privința plafonărilor. Din acest motiv nu s-au plafonat sporurile/indemnizațiile la cei aflați pe maxim înainte de 1 ianuarie 2023. Ceea ce se întâmplă acum e complet ilegal.
Sincer în acest moment nici nu știu cum să acționez pentru că este clar că este vorba iar de o interpretare greșită a legii făcută de minister și ar trebui ca înainte să facă altă versiune de Edusal să lămurească clar negru pe alb care este justificarea legală a plafonării sporurilor/indemnizațiilor pentru cei care au ajuns pe maxim la 1 ianuarie 2023.
Update:
- În acest moment sporurile/indemnizațiile (rural, practică, condiții, penitenciar, handicap, stres) la cei aflați pe maxim la mine sunt calculate conform legii la baza în plată în timp ce în Edusal sunt plafonate la nivelul lunii decembrie 2022.
- În acest moment sporurile/indemnizațiile/compensațiile (rural, compensații, practică, condiții, penitenciar, handicap, stres) la cei care nu sunt pe maxim și la mine și în Edusal sunt plafonate corect la nivelul lunii decembrie 2022.
Cum e corect să se aplice în situația 1, zic să așteptăm o reacție a ministerului pentru că nu o pot lăsa așa și trebuie să lămurească această chestiune de ce la cei aflați pe maxim nu au plafonat înainte de 1 ianuarie 2023 și au plafonat după această dată.
2 comentarii
Comentariu de la: Cristina M Vizitator
Comentariu de la: CHINAN CARMEN MARIANA Vizitator
Sunt prof înv. Preșcolar, 44 de ani vechime .
Am constatat luna aceasta anomalia plafonarii sporurilor cu ocazia verificării sumelor de pe fluturașul de salariu ,confruntind aceste sume cu o colegă cu vechime 41 de ani, cu același salariu de baza, acelaș salariu de încadrare, dar cu alte sume la sporul de zone izolate și sporul Neuropsihic.
Am zis că e o greșeală și m,am adresat serviciului secretariat.
Am primit aceleași explicații ca și cele expuse mai sus.
La fel ca D,na Cristina mă simt nedreptățită !
Problema e că nu știu cărui ,,Superior ” să cer o explicație pertinentă.
Diferența la salariu dintre mine cu 44 ani vechime și colega cu 41 de ani vechime 112 lei pe luna ian 2024.
admin: Nu ar trebui să existe diferențe între 41 și 44 de ani. Cu siguranță problema dvs nu are legătură cu postarea. Bănuiesc că nu a actualizat tranșa veche de vechime în învățământ. Lăsați-mi pe fb pe privat un fluturaș.
Această postare are 1 feedback în așteptarea moderării...
Felicitări cu reverență pt cine a întocmit aceasta constatare a calculului salariilor la acest moment
Mă aflu în situația de a fi aspru nedreptățită datorita calculării incorecte a compensațiilor tranzitorii…..logic trebuia să apară o lege/ordonanța prin care sa se anunțe “dispariția"lor…..
Credeți că ITM -ul mai poate rezolva ceva?
Am apelat( cerând cadrul legal prin care și fost tăiate …..diminuate…..sau cum or mai fi) la Minister, ISJ, Edusal și am fost trm de la unul la altul…. Niciun răspuns concret!
Mulțumesc