Șoc! MEN spune că data de intrare în vigoare a DECIZIEI ÎCCJ nr. 64/2020 nu reprezintă o informație publică.
Trăim în România și asta ne ocupă tot timpul. Vă vine să credeți că ministerul poate să spună așa ceva? Uite că s-a întâmplat.
Iată ce primim de la profesori. Profesori revoltați de neaplicarea Deciziei ÎCCJ 64/2020 începând cu data de 18 ianuarie 2021 cf. art. 521 alin. (3) din Legea 134/2010, au solicitat ministerului educaței în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, o singură informație și anume dacă începând cu data de 18 ianuarie 2020 toate școlile trebuiau să actualizeze tranșele vechi de vechime în învățământ.
Conform art. 521 alin. (3) din Legea 134/2010 Deciziile date de ÎCCJ Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept sunt obligatorii de la data publicării în Monitorul Oficial adică în acest caz Decizia ÎCCJ 64/2020 este obligatorie din 18 ianuarie 2021. Ministerul Educației a emis ordinul 4638/17.08.2021 care în mod ilegal a modificat data de intrare a acestei decizii ca să se aplice de la 1 septembrie 2021 și nu 18 ianuarie 2021. De ce spun ilegal? Pentru că un ordin de ministru nu poate reglementa prevederi contrare legii. Un ordin de ministru nu poate fi mai tare ca o Lege.
art. 521 alin. (3) din Legea 134/2010 - Codul de procedură civilă
Dezlegarea dată problemelor de drept este obligatorie de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar pentru instanța care a solicitat dezlegarea, de la data pronunțării deciziei.
După cum vedeți în răspunsul ministerului profesorii au primit un răspuns absolut șocant pe scurt că data de intrare în vigoare a DECIZIEI ÎCCJ nr. 64/2020 nu reprezintă o informație publică.
Cum e posibil oare ca data de intrare în vigoare a unei reglementări legale publicate și în Monitorul Oficial al României să nu fie o informație publică? Evident că nu se poate. Justificarea Ministerului a fost că art. 2 lit. b din Legea 544/2001 nu prevede că această informație este informație de interes public. Să vedem ce spune acest articol.
Art. 2 lit. b din Legea 544/2001
În sensul prezentei legi prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezulta din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației;
Păi ce să vezi, ÎCCJ este o instituție publică a statului român și prin urmare cf. acestei definiții informația solicitată chiar este o informație de interes public. Nici nu avea cum altfel.
Acest răspuns a fost dat de minister după ce a fost emis Ordinul 4638/2021. De ce nu au răspuns simplu că data de intrare în vigoare a Deciziei 64/2020 este 1 septembrie 2021 conform acestui ordin? Răspunsul la această întrebare este simplu: pentru că ar fi fost fals în acte publice. Prin această adresă au preferat să răspundă ambiguu ca să evite o infracțiune.
Dragii mei, rămâne cum am stabilit. Cei care nu v-ați încadrat pe cele 4 excepții prevăzute de art 39 alin. 6 din Legea 153/2017 și vreți să recuperați diferențele salariale din cauza înghețării tranșelor vechi, începând cu data de 18 ianuarie 2021, trebuie să acționați în contencios pentru suspendarea și anularea art. 1 alin (3) din Ordinul 4638/2021 care modifică ilegal termenul de aplicare a Deciziei ÎCCJ 64/2020 cu 1 sept 2021 în loc de 18 ianuarie 2021 și evident obligarea angajatorului să facă rectificări începând cu data de 18 ianuarie 2021.