Urmează să vi se schimbe salariul de bază? Solicitați dinainte decizia de încadrare.
Cele mai multe greșeli de calculare a salariului pleacă de la ÎNCADRAREA GREȘITĂ a salariatului în momentul în care acesta ar trebui să promoveze în funcție, în grad, pe treptele de vechime sau când se schimbă studiile. În cele ce urmează vă voi arăta cum să procedați ca să nu fiți nevoiți să ajungeți să contestați pe urmă fluturașii și să treacă luni de zile până rezolvați problema.
Sunt anumite situații în care școala este obligată prin lege să încheie acte adiționale la contractul de muncă. În învățământ acestea sunt așa numitele decizii de încadrare care se constituie ca acte adiționale la contractul individual de muncă.
Art. 17 alin. 3 din Codul muncii reglementează situațiile în care în mod obligatoriu trebuie să încheie o nouă decizie de încadrare pe care trebuie s-o comunice angajatului.
Art. 17 alin (3) din Codul Muncii:
Persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, va fi informată cu privire la cel puțin următoarele elemente:
a) identitatea părților;
b) locul de muncă sau, în lipsa unui loc de muncă fix, posibilitatea ca salariatul să muncească în diverse locuri;
c) sediul sau, după caz, domiciliul angajatorului;
d) funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România sau altor acte normative, precum și fișa postului, cu specificarea atribuțiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmează să își producă efectele;
h) în cazul unui contract de muncă pe durată determinată sau al unui contract de muncă temporară, durata acestora;
i) durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul;
j) condițiile de acordare a preavizului de către părțile contractante și durata acestuia;
k) salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum și periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul;
l) durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și ore/săptămână;
m) indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului;
n) durata perioadei de probă;
o) procedurile privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate însoțite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.
Cea mai frecventă situație în care se încheie o nouă decizie de încadrare este schimbarea salariului de bază atunci când se schimbă funcția, gradul, studiile sau tranșele de vechime.
Potrivit art. 17 alin. (5) din Codul Muncii, întocmirea deciziei de încadrare este obligatorie nu opțională iar aceasta se întocmește ÎNAINTEA PRODUCERII MODIFICĂRII.
Art. 17 alin. (5) Codul Muncii:
Orice modificare a unuia dintre elementele prevăzute la alin. (3) în timpul executării contractului individual de muncă impune încheierea unui act adițional la contract, ANTERIOR PRODUCERII MODIFICĂRII, cu excepția situațiilor în care o asemenea modificare este prevăzută în mod expres de lege sau în contractul colectiv de muncă aplicabil.
Uneori se întâmplă că știați că trebuia să se schimbe salariul de bază dar ajungeți în situația în care primiți fluturașul și vedeți că ori nu s-a schimbat nimic ori s-a schimbat dar greșit. Această problemă are o rezolvare mult mai simplă decât contestarea la nesfârșit a fluturașilor lună de lună până când are de gând școala să remedieze problema.
Totul pleacă de la decizia de încadrare. De cele mai multe ori școala nu mai încheie aceste decizii. Să spunem că luna aceasta se împlinește vechimea pentru trecerea la o nouă tranșă de vechime. Prin urmare de la data de 1 a lunii următoare trebuie să se schimbe salariul dar acesta îl primești abia peste o lună jumătate în data de 14. Ce faci? Aștepți o lună jumătate ca să vezi dacă îți calculează corect și pe urmă dacă nu e corect te apuci de contestații? Nu. Soluția este să ceri în scris comunicarea deciziei pe noua încadrare ÎNAINTEA PRODUCERII MODIFICĂRII așa cum spune art. 17 alin. 5 din Codul Muncii, pentru că școala ”uită” de cele mai multe ori să-și exercite această obligație. În acest fel există două posibilități. Prima e să primiți o decizie de încadrare corectă și atunci nu vă mai doare capul pentru că evident fluturașii trebuie să fie calculați conform deciziei. A doua situație este atunci când primiți o decizie pe o încadrare greșită. În această situație pentru că până primiți salariul mai trece minim o lună jumătate, aveți timp suficient să contestați decizia pentru a se întocmi aceasta în mod corect. În această situație contestarea deciziei se face obligatoriu în scris către director pentru că acesta semnează contractele/actele adiționale. Directorul nu este mama Omida să știe când se schimbă încadrarea fiecărui angajat și atunci este obligația secretariatului care calculează salariile să anunțe directorul acest lucru. Cine răspunde oare în situația în care luni de zile nu se comunică decizia pe noua încadrare? Pe lege directorul este vinovat pentru că este obligația lui dar faptic este vina secretariatului care nu a anunțat directorul. În această situație orice prietenie director-secretar nu mai are relevanță când răspunzi legal și atunci directorul va fi nevoit să ia măsuri împotriva celor care nu l-au anunțat. Secretariatul trebuie să-și facă timp în fiecare lună să vadă pentru fiecare angajat dacă cu data de 1 a lunii următoare se schimbă încadrarea, să întocmească deciziile de încadrare, să le dea directorului spre semnare și să le comunice salariaților ÎNAINTEA MODIFICĂRII adică înainte de data 1 a lunii în care se produce modificarea. În acest fel se evită orice eroare umană din lipsă de timp, neglijență, delăsare… din partea unora.
Aici găsiți un model de cerere prin care să solicitați înaintea modificării decizia pe noua încadrare.
Model solicitare decizie de încadrare
Dacă ați ajuns totuși chiar și cu decizia pe noua încadrare în mână să vi se greșească salariul, la adresa aceasta găsiți ce aveți de făcut în această situație la pasul 2 din articol. Și nu uitați atunci când faceți orice petiție în scris, să solicitați nr. de înregistrare pe exemplarul care rămâne la dvs pentru a avea dovada atunci când sunteți nevoiți să mergeți mai departe la ISJ, ITM, MEN, judecătorie...
https://invatamantpreuniversitar.ro/index.php/csi/cum-se-pot-recupera-diferentele
De asemenea la acest link găsiți și cele 4 excepții când se mai poate promova și pe tranșele vechi de vechime în învățământ.
https://invatamantpreuniversitar.ro/index.php/csi/de-ce-nu-se-promoveaza
1 comentariu
Comentariu de la: eugen Membru

Buna ziua!
Sunt pensionar militar si sunt angajat ca si informatician la o scoala. Un an am fost angajat la cumul (salariu cu pensie) si astfel nu am beneficiat de indemnizatie de hrana. Dupa un an la cererea mea Inspectoratul a comunicat verbal scolii ca am fost incadrat gresit. Am fost reincadrat cu norma intreaga, nu la cumul si acum beneficiez de indemniatie de hrana. Vreau sa recuperez si banii de anul trecut, dar secretariatul imi comunica ca deoarece am fost incadrat la cumul, ceea ce nu a fost corect, nu poate sa-mi de-a banii pentru indemnizatia de hrana. Este corect? Si daca nu, ce trebuie sa fac si cui ma pot adresa?
Multumesc.