Ghid pentru soluționarea pe cale amiabilă a reținerilor din tranșa a 3-a din OUG48
Având în vedere că sunt foarte multe persoane cărora li s-au reținut sume pentru OUG 48/2022 și nu pot trata individual fiecare persoană pentru aceeași problemă, voi încerca în cele ce urmează să vă ajut să soluționați situația pe cale amiabilă.
OUG 48/2022 conține următoarele prevederi:
1️⃣ art. 1 din OUG 48/2022: recalcularea tuturor drepturilor salariale pentru perioada 01.07.2017 - 31.08.2021 prin dezghețarea tuturor tranșelor vechi acolo unde s-a întâmplat acest lucru
2️⃣ art. 2 din OUG 48/2022: recalcularea tuturor drepturilor salariale prin aplicarea majorărilor special, merit, dirigenție și simultan la salariul de bază aflat în plată pentru perioada 01.01.2019 - 31.05.2021
Prin urmare beneficiarii acestei ordonanțe sunt toate persoanele care au avut tranșele vechi de vechime în învățământ înghețate în perioada 01.07.2017 - 31.08.2021 sau dacă au beneficiat de special, merit, dirigenție sau simultan în perioada 01.01.2019 - 31.05.2021. Despre ce înseamnă tranșele vechi înghețate am discutat în postarea Ghid pentru calcularea diferențelor acordate de OUG 48/2022 și nu are rost să mai reiau acest subiect.
Dacă dvs îndepliniți cel puțin una din cele două condiții atunci clar sunteți beneficiar al OUG48 fără nici un dubiu.
Acum avem două situații.
1️⃣ Sunt persoane cărora acum la tranșa a 3-a nu li s-a dat nimic și din contră li s-au reținut și primele două tranșe. Dacă dvs știți clar că sunteți beneficiar al OUG48 deoarece îndepliniți cel puțin una din condițiile prevăzute de art. 1 și 2 din OUG 48/2022 atunci reținerea banilor este ilegală și atunci puteți întocmi o cerere după modelul următor.
Data
Către Şcoala …
Subsemnatul(a) ... domiciliat(a) in ... ..., în calitate de profesor în Şcoala .... în baza dreptului de petiţionare reglementat de O.G. nr. 27 din 2002 și art. 51 din Constituția României, formulez prezenta CERERE PREALABILĂ prin care vă solicit următoarele:
1. în baza art. 38 alin. (3) din CCM 1119/2023 vă solicit să-mi comunicați următoarele documente:
- Raportul necesar plăți OUG 48 inițial întocmit înainte de acordarea primei tranșe din OUG48 (*nota mea: este evident că nu este nevoie și de raportul modificat deoarece dacă v-au reținut ambele tranșe este clar că raportul modificat are toate lunile cu zero și nu mai e nevoie de el*)
- Rapoartele OUG48 tranșa 1, tranșa 2 și tranșa 3
Art. 38 alin. 3 din CCM 1119/2023: ”In vederea executării obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), unitatea/instituţia va înmâna lunar, în mod individual, un document din care să reiasă drepturile salariale cuvenite ȘI MODALITATEA DE CALCUL A ACESTORA, indiferent de modul de plată.”
2. în baza art. 4 alin. (3) din OUG 48 / 2022 vă solicit ca maxim până la data de 30.06.2024 să-mi acordați tranșa a 3-a de 25% aferentă drepturilor prevăzute de art. 1 și art. 2 din OUG 48/2022 având în vedere că eu:
- la data de xx.xx.xxxx am făcut xx ani de vechime în învățământ și trebuia ca la data de 1 a lunii următoare adică de la data de xx.xx.xxxx să promovez pe tranșa veche xx-xx dar eu am fost plătitită în continuare pe toată perioada xx.xx.xxxx - xx.xx.xxxx pe tranșa veche xx-xx în loc de xx-xx. (nota mea: dacă nu ați avut tranșe înghețate în perioada 01.07.2017 - 31.08.2021 excludeți acest rând. Dacă ați avut tranșe înghețate atunci completați perioada dar să fie în interiorul perioadei 01.07.2017 - 31.08.2021)
- în perioada xx.xx.xxxx - xx.xx.xxxx am beneficiat de special, merit, dirigenție sau simultan (nota mea: Dacă nu ați avut unul din aceste drepturi excludeți rândul. Dacă ați avut avut unul din aceste drepturi păstrați doar ce ați avut. Menționați perioada când ați avut aceste drepturi dar să fie numai în interiorul perioadei: 01.01.2019 - 31.05.2021)
Art. 4 alin. (3) din OUG 48 / 2022: ”Plata sumelor prevăzute la alin. (1) se face anual, într-o singură tranșă, până la data de 30 iunie.”
Art. 1 din OUG 48 / 2022: ”Personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat beneficiază de plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite, rezultate din stabilirea salariului de bază prin utilizarea tranșelor de vechime în învățământ, instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2017 pentru aplicarea prevederilor art. 3^4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru perioada 1 iulie 2017-31 august 2021.”
Art. 2 din OUG 48/2022: ”Personalul didactic din învățământul preuniversitar și universitar de stat, inclusiv personalul didactic auxiliar din bibliotecile centrale universitare, beneficiază de plata diferențelor de drepturi salariale cuvenite, dar neacordate, rezultate din aplicarea și calcularea creșterilor, respectiv a majorărilor salariale prevăzute la art. 15 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și la art. 4, art. 5 alin. (1), art. 7 și 8 din anexa nr. I capitolul I litera B - „Reglementări specifice personalului didactic din învățământ“ - la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, la salariul de bază aflat în plată, pentru perioada 1 ianuarie 2019-31 mai 2021.”
Vă aduc la cunoștință că eu sunt beneficiar al drepturilor prevăzute de OUG 48/2022 și nu aveți absolut nici o rațiune nici legală și nici de altă natură pentru care să faceți rețineri salariale ilegale fără acceptul meu sau fără să aveți o hotărâre judecătorească în acest sens contrar dispozițiilor art. 169 din Codul Muncii.
Art. 169 Codul Muncii:
(1) Nicio reținere din salariu nu poate fi operată, în afara cazurilor și condițiilor prevăzute de lege.
(2) Reținerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decât dacă datoria salariatului este scadentă, lichidă și exigibilă și a fost constatată ca atare printr-o hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă.
Singurele rețineri care pot fi efectuate fără acceptul salariatului și fără o hotărâre judecătorească sunt CAS, CASS și impozitul. Drepturile prevăzute de OUG 48/2022 nu au nici o legătură cu vreuna din aceste rețineri prevăzute de lege și prin urmare reținerile pe care le-ați efectuat sunt ilegale.
De asemenea fapta de a mi se reține în mod ilegal drepturile prevăzute de OUG 48/2022 poate constitui subiectul infracțiunii de abuz în serviciu faptă prevăzută de art 297 alin. (1) Cod Penal deoarece mi-ați încălcat dreptul prevăzut de art. 39 alin. (1) lit. n) Codul Muncii coroborat cu art. 1 din OUG 48/2022 încălcând de asemenea și prevederile art. 169 Codul Muncii prin reținerile nejustificate pe care le-ați făcut.
Art. 39 alin. (1) lit. n) Codul Muncii: ”Salariatul are, în principal, următoarele drepturi: alte drepturi prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă aplicabile.
Art. 297 alin. (1) Cod Penal: ”Abuzul în serviciu. Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act prevăzut de o lege, o ordonanță a Guvernului, o ordonanță de urgență a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării, avea putere de lege ori îl îndeplinește cu încălcarea unei dispoziții cuprinse într-un astfel de act normativ, cauzând astfel o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.”
De asemenea fapta de a mi se reține în mod ilegal drepturile prevăzute de OUG 48/2022 poate constitui subiectul unei sesizări a ITM-ului pentru încălcarea de către angajator a dispozițiilor art. 40 alin. (2) lit. c) Codul Muncii coroborat cu art. 39 alin. (1) lit. n) din Codul Muncii și art. 1 din OUG 48 / 2022.
Art. 40 alin. (2) lit. c) din Codul Muncii: ”Angajatorului îi revin, în principal, următoarele obligații: să acorde salariaților toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din contractele individuale de muncă;”
Menţionez că solicit răspuns motivat în drept cu temei în lege în termenul legal de maxim 30 de zile. De asemenea solicit ca răspunsul să conţină cele 2 semnături cumulative obligatorii conform art. 13 din O.G. nr. 27 din 2002.
În situaţia în care nu mi se rezolvă cererea în mod favorabil vă rog să-mi comunicaţi baza legală conform căreia refuzaţi să-mi acordaţi drepturile salariale stabilite de lege
nume prenume
semnătură
2️⃣ Sunt persoane care acum la tranșa a 3-a au primit niște sume pt. oug48 dar în același timp li s-au reținut niște sume spunându-li-se că au fost date în plus la primele două tranșe și acum li s-a reținut ce s-a dat în plus.
Trebuie să știți că înainte de prima tranșă fiecare școală a întocmit pentru fiecare beneficiar al OUG48 un ”Raport necesar plăți OUG48”. În imagine vedeți cum arată acest document. Este doar un exemplu iar diferențele dvs sunt evident altele.

Observați că în acest raport apare diferența calculată pe fiecare lună din perioadele menționate de art. 1 și 2 din OUG48. Acest raport nu are voie să sufere modificări pe parcursul celor 5 tranșe și odată întocmit așa trebuie să rămână. Cele 5 tranșe se calculează în baza totalului acestui raport. Fiecare procent corespunzător tranșei se aplică la totalul diferențelor din acest raport la care se adaugă apoi inflația. Ex. să presupunem că totalul raportului este de 4000 lei. Prima tranșă va fi de 5% x 4000, a doua 10% x 4000, a treia 25% x 4000 șamd. Nu putem exclude situația în care acest raport să se fi întocmit greșit, școala fiind nevoită acum să întocmească un alt raport dar școala are obligația în situația în care au modificat acest raport și au exclus niște luni din raport sau au modificat la unele luni aceste diferențe să comunice salariatului de ce au făcut acest lucru. Nu poți exclude o lună sau modifica suma la o lună fără să ai un temei legal. Dacă dvs constatați că la acea lună îndeplineați una din cele două condiții expuse mai sus prevăzute de art 1 și 2 din OUG48 iar școala a modificat suma din raport la acea lună sau a exclus total acea lună de la diferențe atunci școala trebuie să dea explicații legale de ce a făcut acest lucru.
Ca să puteți cere școlii explicații de ce a făcut modificări întâi de toate aveți nevoie să știți ce modificări a suferit raportul inițial adică aveți nevoie de raportul inițial și cel modificat pentru a putea să le comparați și ca să știți exact unde la ce lună au operat modificări și pentru a putea solicita explicații mai departe și a putea verifica dacă explicațiile sunt legale. Nu mai merge cu explicațiile că nu știu, că așa dă programul șamd doar ca să nu vă faceți treaba. Este obligație de serviciu și trebuie să lămuriți în scris oamenii.
În această situație completați o cerere după următorul model.
Data
Către Şcoala …
Subsemnatul(a) ... domiciliat(a) in ... ..., în calitate de profesor în Şcoala .... în baza dreptului de petiţionare reglementat de O.G. nr. 27 din 2002 și art. 51 din Constituția României, formulez prezenta CERERE PREALABILĂ prin care vă solicit următoarele în baza art. 38 alin. (3) din CCM 1119/2023 vă solicit să-mi comunicați următoarele documente:
- Raportul necesar plăți OUG 48 inițial întocmit înainte de acordarea primei tranșe din OUG48
- Raportul necesar plăți OUG 48 modificat înaintea acordării tranșei 3 din OUG48
- Rapoartele sume pentru plată OUG48 tranșa 1, tranșa 2 și tranșa 3
Art. 38 alin. 3 din CCM 1119/2023: ”In vederea executării obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), unitatea/instituţia va înmâna lunar, în mod individual, un document din care să reiasă drepturile salariale cuvenite ȘI MODALITATEA DE CALCUL A ACESTORA, indiferent de modul de plată.”
Menţionez că solicit răspuns motivat în drept cu temei în lege în termenul legal de maxim 30 de zile. De asemenea solicit ca răspunsul să conţină cele 2 semnături cumulative obligatorii conform art. 13 din O.G. nr. 27 din 2002. În situaţia în care nu mi se rezolvă cererea în mod favorabil vă rog să-mi comunicaţi baza legală conform căreia refuzaţi să-mi acordaţi drepturile salariale stabilite de lege
nume prenume
semnătură
De asemenea nu uitați că cererea o faceți în dublu exemplar, unul pentru școală iar al doilea care rămâne la dvs dar nu plecați din secretariat până nu vi se pune numărul de înregistrare pe exemplarul dvs.
Succes!

